Off-road возење: Најважни прашања

Бидете подготвени за сѐ во врска со предизвиците на off-road возењето.

Каков треба да биде притисокот на моите пневматици за време на off-road возењето?

За возење на соодветен пат, обично, во прирачникот за користење производителот на возилото го наведува точниот притисок. При возење надвор од патот со 4X4 возило, ќе се постави едно прашање: „Каков треба да биде притисокот на моите пневматици во овие многу поинакви околности?“ Препорачаниот притисок на пневматиците за автопат се разликува од притисокот на пневматиците за off-road возење. За да постигнете најдобра можна тракција, мора да го изберете точниот притисок на пневматиците и, според теренот, да ги скратите или да ги продолжите отпечатоците на вашите пневматици. За да го направите тоа, бидете внимателни и проценете ја средината и надувајте ги или издишете ги пневматиците на следниов начин:

  • На нерамен терен пневматикот треба да биде надуен приближно за 10% помалку
  • На растресита земја испуштете го воздухот од пневматиците за приближно половина (50%) од стандардниот притисок
  • За песочен терен користете од една четвртина до околу една половина (25%-40%) од нормалниот притисок
  • На снег или за кал не се препорачува повеќе од околу една третина (30%) намалување на притисокот

Со проверката на притисокот во пневматиците уверете се дека користите правилен притисок во пневматиците за сите услови на почва. Ако се прашување „каков треба да биде притисокот на моите пневматици?“, секогаш имајте предвид дека за повеќето ситуации не се препорачува намалување на притисокот во пневматиците на помалку од една половина (50%). Овие податоци се општи насоки на индустријата што треба да се земат предвид за рекреативно возење. Секогаш задолжително повторно надувајте ги пневматиците кога се враќате на автопат бидејќи е важно секогаш да го приспособите притисокот на променливите услови за возење. Ако сте заборавиле да го направите тоа, стабилноста на пневматиците би можела да биде намалена или тоа би можело да резултира со зголемено растојание на сопирањето.

Проверка на возилото: Како треба да постапам?

Препорачуваме често да ги проверувате податоците на вашиот автомобил при целосна контрола на возилото за да го минимизирате ризикот од неочекувани настани. Едноставно следете ја нашата контролна листа за преглед на возилото. Почнете со пневматиците и проверете ги за евентуални знаци на оштетување. Продолжете со проверка на притисокот во пневматиците. Секогаш притисокот проверувајте го кога пневматиците се изладени. Нискиот притисок во пневматиците може да резултира со зголемено растојание на сопирањата. Секогаш носете мерач за пневматиците и компресор. Исто така, со проверка на горивото обезбедувате да имате доволно гориво во текот на вашето патување. Оваа мерка на претпазливост, исто така, се однесува на сите нивоа на течност (носете резервно гориво за дополнување за подолги патувања).


Важно е од проверката на возилото е да ги дознаете границите на вашето возило и додатоците (како и електронските системи, како што се контрола на тракцијата и стабилноста, контрола на спуштање низ рид и диференцијал за блокирање).

Дали ми е потребен преносен менувач и како го избирам?

Што е менувач? Во основа, менувач („запченик“) значи кој било дел со запци на ротирачка машина. Што е тогаш менувачка кутија? Менувачката кутија овозможува менување на брзината преку преносниот менувач. За сериозно off-road возење се препорачува возилата 4x4 да се опремат со двобрзински преносен менувач. Со соодветно поставување на преносниот менувач, преносниот менувач 4x4 ќе ги помести предното и задното погонско вратило и ќе ви овозможи да изберете запци со „висок“ или „низок“ опсег во менувачката кутија за off-road возење.

  • Со делумно време на возење со 4x4 достапни се следниве опции: менувач со висок опсег 4x2 (2H), со висок опсег 4x4 (4H) и со низок опсег 4x4 (4L)
  • Кај возила со целосно време на возење со 4x4, достапни се само две опции: висок опсег 4x4 (со централен диференцијал отворено/заклучено – ако биде поставен) и низок опсег 4x4 (со централен диференцијал отворено/заклучено – ако биде поставен)
Која е разликата меѓу 4x4 со висок опсег и 4x4 со низок опсег во off-road возење 4x4?

Кај off-road возењето 4x4, за меки или лизгави услови, како што се песочни, земјени и калливи патишта, се препорачува 4x4 со висок опсег. Возилата со мотор на четири тркала со полно време имаат постојано ангажирани 4x4, кај возилатата со делумно време за промена кон off-road 4x4 е потребно префрлување од 2H на 4H.
4x4 со низок опсег треба да се користат во тешки услови, како што е груб или карпест терен или стрмнина. Додека ја намалува брзината на возилото, тој ќе ја обезбеди потребната сила на вртење во така тешки услови на off-road возење 4x4. Внимавајте да го изберете овој режим кога возилото е стабилно затоа што во спротивно, ќе се загуби контролата или ќе се оштети возилото.

Како да постапам кога моето возило влече?

Ако вашето возило влече додека се качува на ридот off-road, возилото ќе се наоѓа во состојба моторот да биде вклучен, но запрен. Ако возилото изгуби енергија додека се искачува на ридот како во овој случај, се препорачува да се направи извлекување на рид што се препорачува за рачни возила.


Почнете така што ќе го исклучите моторот и стапалото ќе го ставите цврсто на сопирачката. Тогаш може да го отпуштите куплунгот и да изберете рикверц во низок опсег. Полека тргнете ги стапалата од куплунгот и од сопирачката, едно по едно. Тогаш возилото ќе биде во рикверц, при што запрениот мотор ќе спречи тоа да се стркала низ ридот. Откако ќе проверите дали е чист патот зад вас, вклучете го моторот и не ставајте ги стапалата на педалите. Тоа ќе резултира со мазно надолно возење.


Кога се работи за автоматски возила, едноставно ставете го стапалото на сопирачката, изберете соодветна брзина и полека тргнете го стапалото од сопирачката.

Мојот автомобил се заглавил во кал: Кои се моите опции?

Прво што треба да направите кога вашиот автомобил ќе се заглави во кал е да го запрете моторот, во спротивно ризикувате уште повеќе да го втурнете возилото во кал. Како да го извадам автомобилот од калта? Обидете се со тргање на калта пред возилата и ставање предмети, како што се простирки од автомобилот или дури и гранки пред тркалата за да ви дадат тракција. Овие два чекора би требало да овозможат автомобилот заглавен во кал да може да се извлече.
Алтернативно, кога автомобилот ви е заглавен во кал, обидете се нежно да го поместувате воланот од една на друга страна. Тоа ќе овозможи страничните ѕидови на пневматиците да добијат цврста положба. 

Како да изберам суспензија за моето возило 4x4?

Суспензијата на автомобилот го контролира вертикалното движење на тркалата и го одржува контактот со земјата. Овие системи се разликуваат според возило, производител, модел итн. Двата главни система за суспензија кај 4x4 се следниве:

  • Независна суспензија: оваа суспензија за off-road возење овозможува секое тркало да се движи независно од спротивната страна на тркалото. Иако таа овозможува добро држење на патот, удобност, управување и стаблност, неговиот дизајн резултира со променливо растојание со земјата во однос на диференцијалот. Неколку подвижни делови би можело да се оштетат во текот на екстремно возење off-road.



ПредностиНедостатоци Предности

  • Мала тежина без пружина
  • Одлична артикулација на оската и движење на тркалата
  • Ниска положба на подот и на моторот
  • Удобност, цврсто држење на патот, управување
  • Комплексна и скапа конструкција
  • Зголемена можност за спуштање
  • Изложени подвижни делови (можно оштетување)
  • Крута оска: обично се користи за лесни, средни и тешки возила, двете тркала се поврзани со оваа суспензија 4x4 . Кога едно тркало се движи нагоре, спротивното тркало се движи надолу, одржувајќи го растојанието под оската преку нерамен терен. Со оваа суспензија на автомобилот подвижните делови се заштитени од удар и од оштетување при off-road возење. 



ПредностиНедостатоци Предности

  • Едноставно, силно и помалку скапо
  • Робустен и способен за носење тешки товари
  • Се поправа релативно лесно 
  • Оптимален простор на нерамен терен
  • Голема тежина без пружина, загрозено управување
  • Амортизери-листови дизајнирани за комплексна употреба  (нерамно возење, намален комфор)
  • Артикулацијата на тркалото е ограничена со суспензијата на автомобилот со крута оска


На што треба да внимавам при соочување со пречка?

Треба да внимавате на влезната и на излезната точка на пречката. Направете визуелен преглед, внимавајте да изберете точна брзина и користете висок или низок опсег или диференцијално заклучување, но разберете го и капацитетот на вашето возило 4x4. Исто така, од суштинско значење е да се задржат силата на забрзувањето и тракцијата преку пречката. Ако вашето возило влече, користете ножна сопирачка за да обезбедите возилото да застане во брзина.

Внимавајте, за секоја пречка да изберете соодветен план за дејствување, тактика, постапки и тоа што ќе го правите во случај на итна ситуација.

Што да правам во случај ако има потреба за влечење на автомобилот?

При тргнување во авантура off-road, важно е да ги имате основните предмети за влечење на автомобилот. Тоа вклучува ракавици, окови за подигнување, куки за јаже, опрема за влечење (ремени, синџир или екстра кабел), заштита за дрвја, ремени за товар, места за влечење на вашето возило (напред и назад), лопата и секира.

  • Ремени за влечење: ремените треба да бидат прицврстени со окови за подигнување за местата за влечење на автомобилот бидејќи топката за влечење има недоволен номинален товар за товар за постапка за влечење.  Откако оковот ќе биде поставен и целосно затегнат, по малку попуштајте го клинот за да го олесните ослободувањето по влечењето. Пред да почнете со постапката, внимавајте во областа да нема патници, минувачи или какви било пречки.  Ако е потребно, расчистете ја калта или песокот под возилото.
  • Висока дигалка (high-lift jack): внимавајте, опрема за високо подигнување треба да користите само ако сте соодветно обучени бидејќи тоа може да биде навистина опасно. Иако е корисна во различни ситуации (се користи како дигалка, како уред за извлекување итн.), за неа е потребна опрема што ќе ги зацврсти точките за дигалка на возилото. Исто така, секогаш користете го заедно со стабилна база за да обезбедите посигурно потпирање што го проширува товарот низ поголема област.
  • Воздушна дигалка: се однесува на големи вреќи направени од PVC што се наполнети со воздух од издувувањето и може брзо да го подигнат возилого за влечење. Ова е скапа, но лесна опрема што лесно се складира, но не смее да се изложи на топлите компоненти на возилото или на остри предмети.

Извлекување: Внимавајќи во областа да нема патници, ставете ќебе преку ременот за извлекување за да ја намалите опасноста од повреда ако тој се скине. Внимавајте да користите точка за прицврстување што може да го издржи напрегнувањето.

На што треба да внимавам ако планирам да го користам автомобилот за преминување река?

Пред да го користите автомобилот за преминување река, мора да знаете колку ниско се поставени доводот за воздух и цевките за воздух. Пред возилото 4x4 да ја премине реката, исто така, е важно да го разгледате околниот терен за да добиете идеја за она што би требало да го очекувате на дното на реката. Ако планирате да го користите автомобилот за преминување на водата, треба да ги знаете најбезбедните техники за преминување река. Идеално, треба визуелно да ја испитате водата одејќи низ неа и проценувајќи ја идеалната маршрута (во најдобар случај, подалеку од длабоката и/или од брзата вода).
Како да ја преминете реката: Внимавајте однапред да ја планирате точката за излез, да ги држите прозорците отворени и да ги извадите седиштата. Исто така, може да сметате дека е позгодно да ја преминете реката под агол што е незначително спротивен на течението, со оглед дека тоа ќе ви даде временска предност да реагирате ако водата почне да го турка вашето возило. Внимавајте никогаш да не го исклучувате моторот кога возилото стои во водата и да одржувате постојана брзина цело време додека автомобилот ја поминува реката.

Дали пневматикот за сите терени (AT) е соодветен зимски пневматик? Кој пневматик за сите терени (AT) има добри перформанси во зима?

Возење на пат со зимски пневматик high-end  го надминува дури и возењето со добар пневматик за сите терени на снег и мраз. Зимскиот пневматик е специјален пневматик. Пневматикот за сите терени има добри перформанси во зимски услови, но тоа зависи од самиот производ. Кој пневматик за сите терени (AT) е најдобар избор? Пневматик за сите терени, како што е  AT³, има добри перформанси на снег. Тој дури го има симболот „Снегулка во планина со три врва” (3PMSF). Пневматиците со овој симбол исполнуваат одредени законски барања за зимски пневматици и имаат добри перформанси во зимски услови. 

Во длабок снег дури може да ги оптимизирате перформансите со гума за сите терени, внимавајќи да го намалите препорачаниот притисок за околу една третина (30%). 

Генерално, сликата на возење на пат е сосема поинаква. Пневматиците за сите терени ќе ги надминат според перформансите зимските пневматици во повеќето ситуации.

Што треба да знам за силата на забрзување кај автомобилите и за трансферот на тежина?

Силата на забрзување кај автомобилите е важен термин што се однесува на off-road возење. Што е сила на забрзување? Во физиката, силата на забрзување го опишува производот на тежината и брзината на еден предмет. Еве пример на силата на забрзување кога возите: Кога имате мала тракција, ќе видите дека е многу потешко да се движите напред од мртва точка. Клучно е да се најде вистинската рамнотежа меѓу тракцијата и силата на забрзување: не премногу бавно за да се ризикува да се заглавите, но и не премногу брзо за да ризикувате да доживеете несреќа.

Што се однесува на преносот на тежина, внимавајте дека секоја површина на агол што ја возите има последици врз вашиот пренос на тежина. Тој ќе се префрли од еден крај на друг и од една страна на друга. На пример, кога возите нагоре по ридот, тежината без сомнение ќе се префрли на задните пневматици. За да ја разберете силата на забрзување кај автомобилите, мора да го познавате вашето возило и да ги адаптирате вашите вештини за возење кон патот со кој се соочувате за да избегнете да се превртите.

Какви пружини и амортизери треба да користам за мојот автомобил?

Кога станува збор за амортизерите во возилото, имате три избори: амортизери-навои, амортизери-листови и торзиони прачки. Ако користите цврста крута оска, можеби ќе претпочитувате да користите амортизери-листови, а амортизери-навои и торзиони прачки почесто се користат со самостојна оска.

  • Амортизерите-навои се познати по тоа што апсорбираат вибрации подобро од амортизерите-листови, но се сметаат за помалку практични поради нивната инсталација. Тие често се попретпочитуваат за камиони со високи перформанси затоа што овозможуваат повеќе движење во рамките на системот за суспензија. Тие нудат повеќе удобност и подобро ракување.
  • Амортизерите-листови се вид амортизери што се познати како поиздржливи од амортизерите-навои. Тие ви овозможуваат да понесете многу повисок товар со помалку скршнување.
  • Торзионите прачки не се израмнуваат или компримираат како амортизерите-листови или амортизерите-навои затоа што содржат тесна челична цевка.

Амортизерот за вашиот автомобил е од суштинско значење додека возите. Кога возите off-road на нерамни површини, тие постојано работат. Задолжително изберете ги амортизерите, така што ќе овозможат најголемо безбедносно ниво и контрола над вашето возило.

Што треба да правам ако сум надвор од патот и автомобилот има дефект?

Кога возите off-road, веројатно веќе сте биле во ситуација кога автомобилот да има дефект. Според тоа, во автомобилот секогаш треба да имате прибор за итни ситуации и резервни делови. Добро осмислената опрема за патување off-road е клучна, ако се случи автомобилот да има дефект. Тоа вклучува осигурувачи, прачки за влечење, електрична пумпа за гориво, материјали за влечење, резервна погонска оска и универзални зглобови и многу повеќе. Ако немате идеја што навистина треба да понесете за да бидете подготвени кога автомобилот ќе ви се расипе, контактирајте со експерт off-road што може да ви даде совети.

Колку брзо можам да возам со моите пневматици, која е номиналната брзина на пневматиците?

Треба да внимавате на номиналната брзина на пневматиците! Пневматиците може да одат навистина брзо, но внимавајте бидејќи секој производ е различен. Во зависност од големината на пневматикот и индексот на оптоварување, индексот на брзина ќе се приспособи за ваша безбедност. Како пример, со GRABBER AT³ (Serie 40 – 275/40 R 20 106V XL) може да се вози до 240 km/h.


Каде на пневматикот може да ја најдам номиналната брзина? Таа е прикажана на страничниот ѕид, на крајот на ознаката за големината на пневматикот и претставена е со буква. Пневматици со номинална брзина „Q“ може да возат до 160 km/h, а пневматици со номинална брзина „V” може да возат до 240 km/h.


Секогаш е важно да ја приспособите брзината на средината. Не користете полна брзина кога може да постои опасност околу аголот или веднаш пред вас. Поседување максимален индекс на брзина не значи дека треба максимално да го искористите. 

Since 1915.
General Tire. A brand of Continental.